6. Bedrijfsvoering (inclusief algemene dekkingsmiddelen)

Wat kost het?

Wat kost het?

Taakvelden
(Bedragen x € 1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

0.4 Overhead

1.205

1.049

1.232

1.282

1.282

1.282

0.5 Treasury

59

60

60

60

60

60

0.61 OZB Woningen

5.385

5.312

5.654

5.767

5.882

5.882

0.62 OZB niet-woningen

2.212

2.148

2.233

2.278

2.323

2.323

0.64 Belastingen overig

1.529

164

144

124

104

104

0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds

37.595

38.994

43.113

44.310

45.508

40.697

0.8 Overige baten en lasten

484

Totaal baten

48.469

47.727

52.436

53.821

55.159

50.348

Lasten

0.4 Overhead

10.364

10.479

12.887

12.453

11.587

11.562

0.5 Treasury

-5

-8

-62

-67

-59

-63

0.61 OZB Woningen

431

316

441

441

441

441

0.62 OZB niet-woningen

79

74

112

112

112

112

0.64 Belastingen overig

124

114

158

157

154

154

0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds

-10

198

180

291

219

217

0.8 Overige baten en lasten

-5

34

463

389

372

372

Totaal lasten

10.978

11.207

14.179

13.776

12.826

12.795

Totaal saldo

37.491

36.521

38.258

40.045

42.334

37.554

De reservemutaties zijn opgenomen in de financiële begroting in het overzicht 'baten en lasten'

Mutaties na kadernota

Toelichting financiële ontwikkelingen

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A. Financieel technisch

71

-456

-491

-549

B. Wettelijk / noodzakelijk

Algemene uitkering: stelpost accres

800

966

1166

In de meicirculaire was sprake van een forse groei van het gemeentefonds. Voorzichtigheidshalve besloten we om slechts 80% van de groei te ramen in de kadernota. Inmiddels garandeert het Rijk deze groei tot en met 2025. Daarom verhogen we de raming van de algemene uitkering naar 100%.   

C. Knelpunten

ICT kosten n.a.v. GAP analyse

380

180

180

180

Dit zijn extra kosten naar aanleiding van de datadiefstal voor uitbreiding systeembeheer, monitoring en over ICT-beveiligingsmaatregelen. Dit is van belang om toekomstige beveiligingsrisico's te minimaliseren.

Personele knelpunten

1.068

1.162

447

447

Staf
De gemeente Buren heeft een ambitieuze toekomstvisie. Om die doelen te bereiken die daarin beschreven staan heeft de gemeente Buren goede en gekwalificeerde medewerkers nodig. Het is dus belangrijk dat wij aantrekkelijk werkgever zijn waar goede medewerkers een aantal jaren blijven, waarbij ze de mogelijkheid krijgen om te ontwikkelen maar ze ook graag willen blijven werken omdat de sfeer goed is en het er leuk is. De arbeidsmarkt is zeer krap en we vissen allemaal in dezelfde vijver. Naast het werven van nieuwe medewerkers willen wij onze medewerkers behouden en te binden en boeien. Dat doen we met goede arbeidsvoorwaarden en veel ruimte voor ontmoetingen en ontplooiing. Hiervoor is echter budget nodig wat we momenteel niet hebben.

Dienstverlening
Uitbreiding Systeembeheer
De gemeente Buren is dit jaar het slachtoffer geworden van datadiefstal. Criminelen wisten binnen te dringen in de computers van de gemeente Buren waarbij diverse persoonsgegevens zijn buitgemaakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de gemeente Buren hoge kosten heeft moeten maken om de kwetsbaarheden in de systemen te dichten en de buitgemaakte gegevens zoals paspoorten en rijbewijzen te vergoeden. Om ervoor te zorgen dat onze systemen nu en in de toekomst goed beveiligd blijven, is extra mankracht nodig. Ons ICT team is hier niet op berekend. Om dit toekomstbestendig te waarborgen is uitbereiding met 1 medewerker noodzakelijk. De jaarlijkse kosten hiervan bedragen € 80.000,-.

Informatie- en datamanagement
De gemeente Buren wil data gestuurd werken. Om goede dienstverlening te kunnen bieden en het data gestuurd werken te realiseren zijn juiste- en op tijd beschikbare gegevens noodzakelijk. Ook moeten deze gegevens veilig zijn opgeslagen. Informatie is naast financiën en personeel het belangrijkste bedrijfsmiddel van een organisatie. Door de enorme groei van de hoeveelheid aan informatie en door het gebruik van deze informatie moet hierop goed beleid en beheer plaatsvinden. Op dit moment ontbreekt hierop de centrale sturing waardoor veel kostbare tijd verloren gaat en de kans op foute of niet actuele informatie groot is. Daarnaast wordt door verandering in wetgeving worden hogere eisen gesteld aan informatie- en datamanagement. Om deze belangrijke taak goed te borgen is hiervoor 1 medewerker noodzakelijk belast met dit werk. De jaarlijkse kosten hiervan bedragen € 85.000,-

Bedrijfsvoering
De formatie voor communicatie en financiën staat onder druk om de kwaliteit te waarborgen. Het woordvoerderschap, strategische communicatie, visie op intern- en externe communicatie,  ontwikkelen van communicatie strategieën op de strategische opgaves etc. zijn zaken die niet of nauwelijks ontwikkeld of opgepakt kunnen worden. Ook om de ambities in het coalitieakkoord waar te maken, is een versterking nodig van de formatie voor communicatieadviseurs met 1,25 fte voor strategisch communicatieadvies. De jaarlijkse kosten hiervoor bedragen maximaal € 130.000.

Bij het team Financiën is onvoldoende structurele ruimte om de kwaliteit van de jaarrekening, de voorbereiding en begeleiding van accountantscontroles,  de financiële administratie en de financiële informatievoorziening te garanderen. Hiervoor is uitbreiding met 1 fte noodzakelijk. De jaarlijkse kosten hiervoor bedragen maximaal € 110.000. Daarnaast moet de applicatie waarin we de financiële administratie voeren, vervangen worden. Voor de aanbesteding in 2023 en de implementatie in 2024 is externe expertise noodzakelijk.

Vertraging / niet te realiseren ZBB

100

100

Optimalisering zaakgericht werken (75 k)
Tijdens ZBB is aangegeven dat deze bezuiniging pas per 2025 in zou gaan. Dit is verkeerd overgenomen.

Optimalisering bestuurlijk proces (25 k)
Dit is een knelpunt. We sturen op verbeteringen in het proces en er is al een aantal stappen gezet. Dit moet leiden tot meer efficiëntie maar de implementatie moet nog plaatsvinden. De effecten daarvan zullen pas in 2025 zichtbaar zijn.

Frictiekosten ZBB

290

Vooruitlopend op het onderzoek naar het afstoten van het vastgoed is de formatie reeds verminderd. Om er voor te zorgen dat wij het onderzoek goed kunnen afronden, het reguliere werk kunnen blijven doen en de uitvoering van het onderzoek straks kunnen oppakken is er budget nodig. Het vacaturebudget is als bezuiniging ZBB al ingeboekt.

Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 16:39:42 met de export van 10/11/2022 16:17:32