Wat kost het?
Taakvelden | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
0.4 Overhead | 1.205 | 1.049 | 1.232 | 1.282 | 1.282 | 1.282 |
0.5 Treasury | 59 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
0.61 OZB Woningen | 5.385 | 5.312 | 5.654 | 5.767 | 5.882 | 5.882 |
0.62 OZB niet-woningen | 2.212 | 2.148 | 2.233 | 2.278 | 2.323 | 2.323 |
0.64 Belastingen overig | 1.529 | 164 | 144 | 124 | 104 | 104 |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | 37.595 | 38.994 | 43.113 | 44.310 | 45.508 | 40.697 |
0.8 Overige baten en lasten | 484 | |||||
Totaal baten | 48.469 | 47.727 | 52.436 | 53.821 | 55.159 | 50.348 |
Lasten | ||||||
0.4 Overhead | 10.364 | 10.479 | 12.887 | 12.453 | 11.587 | 11.562 |
0.5 Treasury | -5 | -8 | -62 | -67 | -59 | -63 |
0.61 OZB Woningen | 431 | 316 | 441 | 441 | 441 | 441 |
0.62 OZB niet-woningen | 79 | 74 | 112 | 112 | 112 | 112 |
0.64 Belastingen overig | 124 | 114 | 158 | 157 | 154 | 154 |
0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds | -10 | 198 | 180 | 291 | 219 | 217 |
0.8 Overige baten en lasten | -5 | 34 | 463 | 389 | 372 | 372 |
Totaal lasten | 10.978 | 11.207 | 14.179 | 13.776 | 12.826 | 12.795 |
Totaal saldo | 37.491 | 36.521 | 38.258 | 40.045 | 42.334 | 37.554 |
De reservemutaties zijn opgenomen in de financiële begroting in het overzicht 'baten en lasten'
Mutaties na kadernota
Toelichting financiële ontwikkelingen | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
A. Financieel technisch | 71 | -456 | -491 | -549 |
B. Wettelijk / noodzakelijk | ||||
Algemene uitkering: stelpost accres | 800 | 966 | 1166 | |
In de meicirculaire was sprake van een forse groei van het gemeentefonds. Voorzichtigheidshalve besloten we om slechts 80% van de groei te ramen in de kadernota. Inmiddels garandeert het Rijk deze groei tot en met 2025. Daarom verhogen we de raming van de algemene uitkering naar 100%. | ||||
C. Knelpunten | ||||
ICT kosten n.a.v. GAP analyse | 380 | 180 | 180 | 180 |
Dit zijn extra kosten naar aanleiding van de datadiefstal voor uitbreiding systeembeheer, monitoring en over ICT-beveiligingsmaatregelen. Dit is van belang om toekomstige beveiligingsrisico's te minimaliseren. | ||||
Personele knelpunten | 1.068 | 1.162 | 447 | 447 |
Staf Dienstverlening Informatie- en datamanagement Bedrijfsvoering Bij het team Financiën is onvoldoende structurele ruimte om de kwaliteit van de jaarrekening, de voorbereiding en begeleiding van accountantscontroles, de financiële administratie en de financiële informatievoorziening te garanderen. Hiervoor is uitbreiding met 1 fte noodzakelijk. De jaarlijkse kosten hiervoor bedragen maximaal € 110.000. Daarnaast moet de applicatie waarin we de financiële administratie voeren, vervangen worden. Voor de aanbesteding in 2023 en de implementatie in 2024 is externe expertise noodzakelijk. | ||||
Vertraging / niet te realiseren ZBB | 100 | 100 | ||
Optimalisering zaakgericht werken (75 k) Optimalisering bestuurlijk proces (25 k) | ||||
Frictiekosten ZBB | 290 | |||
Vooruitlopend op het onderzoek naar het afstoten van het vastgoed is de formatie reeds verminderd. Om er voor te zorgen dat wij het onderzoek goed kunnen afronden, het reguliere werk kunnen blijven doen en de uitvoering van het onderzoek straks kunnen oppakken is er budget nodig. Het vacaturebudget is als bezuiniging ZBB al ingeboekt. |