2. Fysieke leefomgeving

Wat kost het?

Wat kost het?

Taakvelden
(Bedragen x € 1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

2.1 Verkeer en vervoer

151

160

248

128

128

128

2.2 Parkeren

1

1

1

1

1

2.5 Openbaar vervoer

16

16

16

16

16

16

5.7 Openb.groen en (openlucht) recreatie

67

170

25

25

25

25

7.2 Riolering

3.101

3.175

3.155

3.244

3.245

3.245

7.3 Afval

3.169

3.152

3.399

3.399

3.399

3.399

7.4 Milieu(beheer)

50

5

5

5

5

5

7.5 Begraafplaatsen

510

416

416

416

411

411

Totaal baten

7.064

7.095

7.265

7.234

7.230

7.230

Lasten

2.1 Verkeer en vervoer

4.630

4.705

5.127

5.187

5.227

5.269

2.2 Parkeren

22

25

5

5

5

5

2.5 Openbaar vervoer

9

10

2

2

2

2

5.7 Openb.groen en (openlucht) recreatie

1.890

2.321

2.139

2.139

2.139

2.139

7.2 Riolering

2.765

2.828

2.897

2.984

2.848

2.703

7.3 Afval

2.579

2.718

2.873

2.873

2.873

2.873

7.4 Milieu(beheer)

387

743

904

884

884

884

7.5 Begraafplaatsen

473

475

527

500

500

496

Totaal lasten

12.755

13.825

14.474

14.574

14.478

14.371

Totaal saldo

-5.692

-6.729

-7.208

-7.340

-7.249

-7.142

De reservemutaties zijn opgenomen in de financiële begroting in het overzicht 'baten en lasten'

Mutaties na kadernota

Toelichting financiële ontwikkelingen

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A. Financieel technisch

-236

-239

-239

-115

B. Wettelijk / noodzakelijk

GVVP Gemeentelijke verkeer- en vervoerplan

32

49

68

Het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) bestaat uit de Mobiliteitsvisie 2022-2032 en het uitvoeringsprogramma GVVP. De speerpunten verkeersveiligheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en fietsnetwerk staan hierin centraal. In het uitvoeringsprogramma  zijn maatregelen opgenomen gericht op het zoveel mogelijk beperken en waar mogelijk oplossen van (toekomstige) verkeersproblemen. De maatregelen kosten geld en leiden tot kapitaallasten.

Zwerfafval

32

De bijdrage aan opruimers van zwerfafval staat onder druk. Hiervoor werd altijd de subsidie gebruikt van het Afvalfonds (€ 31.500). De subsidie komt te vervallen en daarmee zou ook de bijdrage aan opruimers (buurtjutters) komen te vervallen. Dat is niet wenselijk. Het college stelt voor om in afwachting van een structurele financiële oplossing door het Rijk voor 2023 incidenteel budget beschikbaar te stellen.

C. Knelpunten

Motie duurzaamheid

115

95

95

95

Om de aangenomen motie over duurzaamheid bij de kadernota 2023 uit te kunnen voeren zijn extra middelen nodig voor zon op daken (€ 50.000 structureel), plan isoleren, besparen en meer (€ 45.000 structureel) en energiearmoede (€ 20.000 incidenteel).

Personele knelpunten

108

108

108

108

Om de afspraken uit het coalitieakkoord over zon op dak, energiebesparing en isolatie te kunnen uitvoeren is formatie nodig. Ook de doorontwikkeling en evaluatie van het huidige beleid kost tijd. Hiervoor is een medewerker Duurzaamheid nodig voor 36 uur schaal 10 (€ 80.000) structureel.
Daarnaast wordt een deel van de kosten van de accounthouder ODR/AVRI aan dit programma toegerekend.

Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 16:39:42 met de export van 10/11/2022 16:17:32